Stel je voor: je loopt met een slimme bril zoals Google Glass over straat en ziet een billboard met daarop reclame voor een film die je wel leuk lijkt. Vervolgens krijg je in je ooghoek direct een trailer van de film te zien, plus recensies van bekenden en de tijden waarop de film draait. Eventueel kun je direct kaartjes reserveren. Dat is zo'n beetje het idee achter Vibrand, een technologie die dit soort augmented reality-toepassingen mogelijk moet maken. Het idee achter Vibrand is dat merknamen, logo's, productverpakkingen en reclameposters in realtime door je wearable herkend worden en er vervolgens relevante informatie opgehaald en getoond wordt. Dat kan in de vorm van een app voor Google Glass, maar het principe werkt ook met andere wearables zoals smartwatches en smartphones. Het principe lijkt een beetje op dat van Shazam, de populaire muziekherkenningapplicatie die wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt wordt. De applicatie is nog in ontwikkeling; het team wil via crowdfundplatform Fundable 20.000 dollar ophalen om Vibrand in de vorm van een open source API te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat ook andere apps gebruik kunnen maken van de technologie. Vibrand wil twee versies van de API aanbieden, een gratis versie met beperkte functionaliteit, en een premium versie waarbij je op basis van een abonnement extra features krijgt zoals gepersonaliseerd zoeken en social netwerkintegratie. Het feit dat Vibrand eerder een platform dan een eindproduct is maakt het voor consumenten minder interessant om het project te ondersteunen. Vibrand richt zich in haar campagne dan ook meer op ontwikkelaars, maar die zitten met het klassieke kip-ei probleem dat Vibrand alleen interessant wordt als het breed ondersteund wordt en het daardoor een nogal risicovolle investering is. Daarnaast leveren bestaande apps als Layar soortgelijke functionaliteiten en is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat die hun apps aanpassen voor gebruik op wearables. Wellicht nog problematischer is het feit dat commerciele toepassingen van productherkenning op warme belangstelling van de ontwikkelaars van Google Glass kunnen rekenen. Google heeft er alle belang bij om van Glass een verlengstuk te maken van haar huidige advertentiemachine, het is dus maar de vraag of startups op dit gebied een lang leven beschoren zullen zijn of uberhaupt toegelaten worden in de app store. Misschien is dat de reden dat de teller momenteel slechts op $15 staat, maar Vibrand heeft gelukkig nog 65 dagen te gaan om de resterende 19.985 dollar op te halen.