Ook al dreigen techbedrijven als Apple en Samsung met hun smartwatches een deel van de horlogemarkt in te pikken voelen horlogemakers zoals Swatch zich niet bedreigd. Integendeel: er liggen genoeg kansen voor traditionele horlogemakers, denkt de CEO van Swatch. “Als mensen die nooit een horloge hebben gedragen er nu ineens een smartwatch gaan dragen, dan kunnen we ze er vast van overtuigen om een mooie te kopen”, zegt Swatch-topman Nick Hayek in een interview met Reuters. Volgens Hayek zou Swatch wel een smartwatch kunnen maken, maar zijn er momenteel geen plannen om een leidende positie te vervullen. “We beschikken over de knowhow, maar we willen geen technologiebom maken die mensen toch niet kopen.” Weinig mensen weten nog dat Swatch tien jaar geleden samen met Microsoft een smartwatch introduceerde, de Paparazzi. Het horloge werd met veel tamtam gelanceerd en beschikte over de mogelijkheid om nieuws, horoscopen en aandelenkoersen te tonen. De informatie werd via radiogolven draadloos binnengehaald. Het horloge werd echter een flop en in 2008 werd de Paparazzi van de markt gehaald. Marktanalisten delen vooralsnog de mening van Hayek: veel van de smartwatches die tijdens de CES 2014 werden geïntroduceerd zijn nog te groot, onhandig en duur. Maar gezien de vele initiatieven van grote elektronicafabrikanten op dit vlak is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat de smartwatch breed geaccepteerd wordt. Dat biedt ook kansen voor partijen als Swatch. Overigens is het nog de vraag wat de rol van juweliers wordt bij de distributie en verkoop van smartwatches: slimme horloges zoals de vermeende iWatch van Apple, de Galaxy Gear van Samsung en de Pebble Watch zullen wellicht nooit via onafhankelijke retailers worden aangeboden. (bron: Jeweller Magazine)