Het succesverhaal van de Oculus Rift virtual reality-bril leidt er uiteraard toe dat ook andere partijen serieus kijken naar de markt voor 3D brillen. Eén van de eerste concurrenten voor de Rift is een wel heel bijzondere hoofdtelefoon, waarvan de hoofdband is voorzien van een 'virtual retinal display'. De Avegant Glyph bevindt zich nog in het prototypestadium, maar dat neemt niet weg dat de hoofdtelefoon veel potentie lijkt te hebben als concurrent van de Rift. De Glyph lijkt op het eerste gezicht op een uit de kluiten gewassen koptelefoon, en kan ook zo gedragen en gebruikt worden. Bijzonder is dat als je de hoofdtelefoon een kwartslag naar voren draait er voor je ogen een 3D display zichtbaar wordt dat je in staat stelt om naar films te kijken of te gamen. In tegenstelling tot de Oculus Rift maakt de Glyph geen gebruik van een lcd-scherm met bijpassende lenzen om het 3D beeld te genereren. In plaats daarvan zorgt een combinatie van leds, enkele optische componenten en een microspiegel ervoor dat het beeld direct op je netvliezen wordt geprojecteerd. Volgens Avegant zorgt deze technologie voor minder vermoeide ogen bij langdurig gebruik. De resolutie per oog bedraagt 1280x800 pixels. Volgens Avegant-CEO Edward Tang ligt het accent op mediagebruik en het spelen van reguliere videogames. "De ingebouwde headtracker moet de functie van de muis om rond te kijken overnemen", aldus Tang. "Op deze manier is het prima mogelijk om games te spelen die niet geoptimaliseerd zijn voor 3D displays of VR." In tegenstelling tot de Oculus Rift is de beeldhoek beperkt tot ca. 45 graden, je kunt daardoor nog altijd zien wat er boven of onder je gebeurt. De Glyph biedt dus geen immersive ervaring, wat wel vereist is voor echte virtual reality-applicaties. Maar waar het gebruik van de Rift waarschijnlijk vooral beperkt is tot de thuissituatie, daar wil Tang vooral een mobiele ervaring bieden door de hoofdtelefoon ook geschikt te maken voor mediaconsumptie via de smartphone. Het prototype van de Glyph moet in januari 2014 te bewonderen zijn op de CES. Daarna volgt een Kickstartercampagne voor de verdere financiering van de productie. De VR-hoofdtelefoon zou later dat jaar voor 499 dollar in de winkels moeten liggen.