your fashionable webshop
Nederlands bedrijf haalt miljoenen op voor verdere ontwikkeling huidkanker-detectieapp
Nederlands bedrijf haalt miljoenen op voor verdere ontwikkeling huidkanker-detectieapp
on August 24, 2015
De Nederlandse startup SkinVision, ontwikkelaar van een smartphone-app die op basis van foto's bepaalt of je misschien huidkanker hebt, heeft een investering van 3,4 miljoen dollar binnengehaald voor de verdere ontwikkeling van haar platform. Dat meldt technologiesite Techcrunch. De app werd in 2011 gelanceerd en is inmiddels ruim 200.000 keer gedownload.
De app werkt op basis van het gegeven dat een onnatuurlijke groei van aanwezige moedervlekken kan duiden op een melanoom. Door regelmatig foto's te nemen van een moedervlek bepaalt de app aan de hand van een visuele analyse op basis van fractal-algoritmes of er reden is om bezorgd te zijn en de hulp van een huidarts in te roepen.
Volgens CEO Dick Uyttewaal is de analyse van de app net zo betrouwbaar als die van een gemiddelde dermatoloog. Het feit dat de app - die zowel voor iOS als voor Android beschikbaar is - een CE-certificatie heeft ontvangen zegt wat dat betreft genoeg.
Met de investering van het farmaceutische bedrijf LEO Pharma en Personal Health Solutions Capital wil SkinVision het platform verder uitbouwen. De app wordt inmiddels op basis van een abonnementsdienst aangeboden. Na een gratis testperiode kost de app 5 euro per maand. Men kan er ook voor kiezen om een kwartaalabonnement ( 9,99) of jaarabonnement ( 24,99) af te sluiten.
De app kreeg echter veel negatieve reviews toen het betaalmodel werd geïntroduceerd. "Consumenten beginnen nog maar net gewend te raken aan het idee om te betalen voor een digital health app. Maar als een app kan helpen om een ingrijpende en kostbare behandeling te voorkomen, dan begrijpt men wel dat dit wat waard is", aldus Uyttewaal.
Een ander doel van de startup is om de app ook andere huidaandoeningen te kunnen laten herkennen. Dat is ook waarom LEO Pharma is geïnteresseerd in de app. Volgens een woordvoerder van de farmaceut is de investering in SkinVision "een goede manier om meer te leren over hoe digitale technologieën ingezet kunnen worden om medische toepassingen te ontwikkelen."
- All
- / Gadgets
- / Reviews
- / e-Fashion
- / mHealth
- / Gehoor
- / Opinie
- / Om je heen
- / Apps
- / Quantified Self
- / Markt
- / Privacy
- / Opmerkelijk
- / Interfaces
- / Juridisch
- / Security
- / Research
- / DIY
- / Boeken
- / Tech
- / Vintage
- / Interviews
- / Hulpmiddelen
- / Media
- / Kids
- / Overig
- / Review
- / Prijzen
- / Sport
- / Experimenteel
- / Geruchten
- / Home automation
- / Productnieuws
- / Internet of Things
- / Smartwatch