De eyetrackingtechnologie die deel uitmaakt van het patent op een prismaloze versie van Google Glass wordt mogelijk ingezet voor een nieuw advertentiemodel, waarbij de adverteerder betaalt voor het aantal keer dan een advertentie daadwerkelijk wordt bekeken. Bijzonder is dat het pay per gaze model ook toe te passen is op buitenadvertenties. In het patent wordt onder meer beschreven hoe de opvolger van de huidige versie van Glass in staat is om de kijkrichting van de gebruiker te bepalen. Die eyetrackingtechnologie kan ingezet worden om te bepalen naar welke advertenties de gebruiker van de slimme bril kijkt. Zoals het beschreven wordt in het patent:
… determining which, if any, of the identified items within the external scenes viewed by the user are advertisements; and charging advertisers associated with the advertisements based at least in part on a per gaze basis.
Dat is een interessante uitbreiding op de huidige pay per click en pay per view modellen die gangbaar zijn in de online advertentiewereld; je zou kunnen zeggen dat pay per gaze tussen deze twee modellen inzit. Bijzonder is dat het pay per gaze advertentiemodel als het aan Google ligt niet beperkt is tot online advertenties. Aangezien de bril ook voorzien is van een camera die met de gebruiker mee vooruit kijkt kan Google ook analyseren welke fysieke posters of billboards de brildrager bekijkt en buitenadverteerders daar vervolgens kosten voor in rekening brengen:
Pay per gaze advertising need not be limited to on-line advertisements, but rather can be extended to conventional advertisement media including billboards, magazines, newspapers, and other forms of conventional print media. Thus, the gaze tracking system described herein offers a mechanism to track and bill offline advertisements in the manner similar to popular online advertisement schemes.
De techniek lijkt een beetje op de advertentiemodellen die ontwikkeld zijn voor games. Spelers van sommige 3D-shooters worden al geconfronteerd met in-game advertising en product placement. In de virtuele wereld kan immers precies berekend worden waar de gamer naar kijkt en hoe lang en onder welke hoek de advertenties getoond worden, zodat adverteerders zeer precies kunnen worden gefactureerd voor het tonen van hun virtuele advertenties. Google wil dit advertentiemodel nu toepassen in de fysieke wereld. Daar blijft het niet bij: middels augmented reality zou het pay per gaze-advertentiemodel nog veel verder uitgebreid kunnen worden. Denk aan bewegende advertenties die op gewone billboards geprojecteerd worden. Ook kan de techniek gebruikt worden om alvast zoekresultaten te tonen bij objecten die de gebruiker bekijkt. Google noemt dit latent pre-searching:
… latent pre-searching can improve visual searching to identify an item by triggering the visual search when it first enters the user’s peripheral view before it reaches his direct gaze and speed up potential informational searches on identified items submitted by the user. In one embodiment, once a latent pre-search has identified a particular item, the informational search may also be automatically triggered as a latent pre-search and the informational results also queued for quick, on-demand user retrieval.
Zoals bij wel meer innovaties van Google zijn de privacyissues nog niet te overzien. Want het is in theorie mogelijk om op afstand de hele dag door te bepalen waar iemand precies naar kijkt en hoe hij of zij daarop reageert. Dat levert een schat aan data op die eenmaal in verkeerde handen heel vervelende consequenties kan hebben. De kans dat pay per gaze daarom snel ingevoerd zal worden is klein, maar dat neemt niet weg dat het patent een nieuw marketingparadigma inluidt.