your fashionable webshop
Google naïef als het gaat om privacyaspecten Glass?
Een brief met daarin kritische vragen van een privacygroepering van het Amerikaanse Congres leidt er niet toe dat Google het privacybeleid rond Google Glass aanpast. Dat schrijft Susan Molinari, vicepresident public policy and government relations bij Google in een reactie. Volgens Google zal er vanzelf een etiquette ontstaan rond het gebruik van Glass, waardoor de privacy van gebruikers of derden niet in het geding zou komen.
Diverse privacywaakhonden hebben inmiddels hun zorgen geuit over mogelijke privacyschendingen door Glass. Zo kunnen met de bril mensen wellicht ongewenst gefilmd of gefotografeerd worden. Volgens Google zal het zon vaart niet lopen, aangezien er sociale signalen nodig zijn vooraleer Glass in werking treedt. Zo moet een gebruiker altijd "Ok Glass, take a picture" zeggen om een foto te nemen. Eerder kondigde Google aan dat het apps voor gezichtsherkenning zou verbieden.
Het standpunt van Google lijkt echter tamelijk naïef. Want de sociale bediening die Google zich voorstelt kan door handige ontwikkelaars eenvoudig omzeild worden, door Glass te rooten en er vervolgens eigen software op te draaien. Glass zou dan kunnen filmen of fotograferen zonder dat dit voor derden duidelijk is, en ook zou er alsnog software geïnstalleerd kunnen worden die gezichtsherkenning mogelijk maakt.
In een interview dat eerder op WRBL verscheen gaf ook privacydeskundige Jeroen Terstegge aan dat het onwaarschijnlijk is dat Google privacygevoelige applicaties als gezichtsherkenning tegen kan houden. Het is volgens hem dus aan het gezond verstand en ethisch besef van app developers en gebruikers om te voorkomen dat Glass op verkeerde wijze ingezet wordt.
Het feit dat smartphones al leiden tot veelvuldige inbreuken op andermans privacy is daarbij niet bepaald hoopgevend. Glass en andere wearables met cameras zijn immers nog veel makkelijker te gebruiken zonder dat anderen dat doorhebben en je kunt er op wachten dat Glass al snel tot onaangename privacyvraagstukken zal leiden, die niet of nauwelijks door wetgeving voorkomen kunnen worden.
Alhoewel het lastig is om Google verantwoordelijk te houden voor mogelijk misbruik van Glass, is het niet verstandig van de technologiereus om te denken dat er vanzelf wel een etiquette ontstaat. Wat dat betreft heeft het bedrijf weinig geleerd van eerdere rellen over privacy, bijvoorbeeld nadat werd aangekondigd dat Gmail advertenties zou gaan tonen, afgestemd op de inhoud van e-mailberichten. Het bedrijf zou er derhalve verstandig aan doen om zich beter te verdiepen in mogelijk misbruik van Glass. Alleen vertrouwen op de eindgebruiker is een gevaarlijke vorm van wishful thinking.
Posted in:
Privacy
,
Interviews
- All
- / Gadgets
- / Reviews
- / e-Fashion
- / mHealth
- / Gehoor
- / Opinie
- / Om je heen
- / Apps
- / Quantified Self
- / Markt
- / Privacy
- / Opmerkelijk
- / Interfaces
- / Juridisch
- / Security
- / Research
- / DIY
- / Boeken
- / Tech
- / Vintage
- / Interviews
- / Hulpmiddelen
- / Media
- / Kids
- / Overig
- / Review
- / Prijzen
- / Sport
- / Experimenteel
- / Geruchten
- / Home automation
- / Productnieuws
- / Internet of Things
- / Smartwatch