Early adopters die graag willen experimenteren met de slimme bril van Google moeten nog flink wat geduld hebben. Volgens de Wall Street Journal kan het nog jaren duren voordat Google Glass te koop is in Europa, wegens privacyissues en technische problemen met de stemherkenning. Google wil de slimme bril in 2014 op de markt brengen. Maar aanvankelijk kunnen alleen Amerikaanse consumenten aan de slag met Glass, een introductie op de Europese markt kan nog wel even duren. Dat komt mede door het gebrek aan ondersteuning voor andere talen: momenteel kan de Googlebril alleen overweg met Amerikaans Engels, en aangezien de bril vooral met stemcommando’s bediend wordt, heeft een introductie in anderstalige landen dan ook weinig zin. Bovendien heeft de Europese Commissie nogal wat bedenkingen over privacytechnische zaken. Eerder ontstond in de V.S. al veel ophef over mogelijke inbreuk op de privacy van derden door gebruikers van Glass, en ook in Europa zijn er veel kritische geluiden te horen. Zo zei privacy-expert Jeroen Terstegge enige tijd geleden tegen Wearable dat het nauwelijks mogelijk zal zijn om gezichtsherkenning-apps te weren van Glass, en juist dergelijke toepassingen zijn bijzonder privacygevoelig. In Nederland zijn er momenteel slechts een handvol gebruikers van Google Glass. In de V.S. lopen er ruim 10.000 ‘Glass Explorers’ rond. Eerder maakte het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen al bekend te experimenteren met Glass, onder andere ter ondersteuning van artsen en verplegend personeel. (Foto: © Wiebe de Jager, 2013)