Volgens onderzoeksbureau GfK zijn er afgelopen jaar naar schatting 4.300 smartwatches over de toonbank gegaan. Vooral de Galaxy Gear en de Sony SmartWatch 2 deden het in de laatste maanden van 2013 goed. Alhoewel het aantal verkochte slimme horloges nog niet bepaald groot is, lijkt er een flinke groei in de afzet van smartwaches te zijn. Dat is mede te verklaren door het feit dat de Galaxy Gear gratis werd aangeboden bij aankoop van de Galaxy Note 3. De cijfers van GfK betreffen alleen horloges die samenwerken in combinatie met een smartphone; smartwatches met een simkaart zijn niet meegenomen in de telling. Volgens GfK zou ongeveer 12 procent van de Nederlanders momenteel interesse hebben in een smartwatch. Dat percentage kan in 2014 stijgen als partijen als LG, Google en Apple zich op de markt voor smartwatches begeven. Sommige analisten zijn echter kritisch over het fenomeen smartwatch: zo ziet onderzoeksbureau Deloitte bijvoorbeeld de toekomst van de smartwatch niet bijzonder rooskleurig in.