your fashionable webshop
Fontys Hogeschool organiseert symposium over Virtual Reality
Eind deze maand vindt in Eindhoven het eerste International Virtual Reality Symposium plaats, georganiseerd door de Fontys Hogeschool in samenwerking met Philips Innovation Services. Tijdens het tweedaagse evenement wordt er stilgestaan bij zowel de menselijke als technologische facetten van virtual reality. Ook worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van VR getoond.
Aan de Fontys Hogeschool wordt er sinds 2009 onder de noemer VRLab geëxperimenteerd met virtual reality (VR). Zo beschikt de school over een CAVE-installatie, een kleine ruimte waarin middels projectoren en een speciale bril interactieve 3D-beelden gegenereerd worden. Samen met studenten en andere organisaties zijn er al diverse VR-applicaties ontwikkeld voor de CAVE, waaronder een ruimtesimulatie, een virtueel treinstation en medische applicaties.
Het idee achter de samenwerking tussen Fontys en Philips is om bedrijven in de regio te laten zien hoe ze virtual reality kunnen inzetten voor een snellere productontwikkeling. Wil de regio concurrerend blijven, dan zullen bedrijven sneller en met minder faalrisico producten op de markt moeten brengen. VR kan hierbij helpen, door al aan het begin van de development curve van een product inzichtelijk te maken hoe (delen van) het eindproduct eruit gaat zien, en wat eventuele problemen zijn in de uiteindelijke toepassing.
Tijdens het symposium wordt er stilgestaan bij deze en andere ontwikkelingen op het gebied van virtual reality. Tijdens het programma worden onder meer de volgende onderwerpen besproken:
- Training. Life-like en life-sized interacties met het apparaat of het proces. Scheelt miljoenen bij training voor gevaarlijke situaties.
- Prototypes. Door real-time interactie met het virtuele product zien waar er nog (ergonomische) verbeteringen nodig zijn.
- Product ontwikkeling. Hoe passen alle onderdelen het beste in elkaar? Hoe kan er zoveel mogelijk uit het basismateriaal worden gehaald?
- Visualisatie. Hoe ziet het product er in 3D? Hoe ziet de nieuwe ruimte eruit als je er werkelijk in staat? Klanten kunnen meekijken, meedenken en meebeleven.
Posted in:
Research
- All
- / Gadgets
- / Reviews
- / e-Fashion
- / mHealth
- / Gehoor
- / Opinie
- / Om je heen
- / Apps
- / Quantified Self
- / Markt
- / Privacy
- / Opmerkelijk
- / Interfaces
- / Juridisch
- / Security
- / Research
- / DIY
- / Boeken
- / Tech
- / Vintage
- / Interviews
- / Hulpmiddelen
- / Media
- / Kids
- / Overig
- / Review
- / Prijzen
- / Sport
- / Experimenteel
- / Geruchten
- / Home automation
- / Productnieuws
- / Internet of Things
- / Smartwatch