De afgelopen zomer gelanceerde Galaxy Gear-smartwatch van Samsung blijkt maar matig populair bij consumenten. Ruim 30% van de mensen die de smartwatch bij de Amerikaanse keten Best Buy kochten retourneert het horloge zelfs.  Tijdens de lancering trok de Galaxy Gear veel aandacht, het is immers een van de eerste smartwatches van een grote fabrikant, afgezien van de Sony SmartWatch, die eerder het levenslicht zag. Het aanvankelijke enthousiasme verstomde echter al snel, mede doordat de Gear in het begin alleen ondersteund werd door de Galaxy Note 3. Maar ook de functionaliteit van het horloge zelf valt tegen, als je de eerste reviews mag geloven. En ook al werkt de Gear binnenkort samen met andere smartphones en tablets uit de Galaxy-lijn, dat kan niet voorkomen dat de smartwatch momenteel massaal teruggebracht wordt door de eerste lichting consumenten. Volgens recente cijfers van Best Buy brengt zelfs één op de drie klanten het horloge terug, een schrikbarend hoog percentage voor een nieuw stukje consumentenelektronica. Samsung onderzoekt momenteel de reden dat het horloge in zulke grote getale wordt teruggebracht. Wellicht dat de voorlichting tijdens de aankoop verbeterd kan worden, en helpt het dat de gadget binnenkort breder ondersteund wordt. Toch is het de vraag of deze eerste smartwatch van Samsung echt populair wordt; daarvoor lijkt de geboden functionaliteit nog te weinig overtuigend. (bron: Geek.com - foto: (cc) K?rlis Dambr?ns, 2013)