Dit jaar zullen er minstens tien miljoen smartwatches, fitnesswearables en slimme brillen over de toonbank gaan. Dat zegt consultancybureau Deloitte in haar jaarlijkse TMT Predictions 2014. De markt voor wearable devices groeit hierdoor tot drie miljard dollar, waarvan een groot deel voor rekening komt uit de verkoop van smart glasses: Deloitte denkt dat er hiervan maar liefst vier miljoen verkocht zullen worden. Ook al kijken veel mensen nog erg kritisch tegen het fenomeen smart glasses aan, toch denkt Deloitte dat slimme brillen in 2014 voor flink wat omzet gaan zorgen: twee miljard dollar om precies te zijn. Daarmee zouden smart glasses goed zijn voor maar liefst tweederde van de omzet die komend jaar gemaakt wordt door de verkoop van wearables. Deloitte komt op dat bedrag door uit te gaan van maar liefst vier miljoen verkochte brillen, tegen een gemiddelde verkoopprijs van 500 dollar. Deloitte denkt dat de markt voor smart glasses aanvankelijk uit de volgende drie gebruikersgroepen bestaat: early adoptors, die nieuwe technologieën uit willen proberen zelfs als deze nog niet volwassen zijn, mensen met voldoende geld en voor wie een prijskaartje van 500 dollar geen probleem is, en professionals die de potentie van deze nieuwe productcategorie willen verkennen. Er zijn echter nog flink wat problemen te overwinnen als het gaat om regulatie en privacy, merkt Deloitte op. Opmerkelijk is de voorspelling dat er komend jaar relatief weinig fitnesstrackers verkocht zullen worden, Deloitte schat zo’n vier miljoen in totaal. De doelgroep is redelijk beperkt en bestaat vooral uit sportievelingen en mensen die hun leefstijl willen veranderen. Bovendien zou de verkoop van fitnessarmbandjes kunnen inzakken doordat smartphones en andere wearables steeds vaker worden voorzien van bewegingssensoren die de armbandjes deels overbodig maken. Voor smartwatches is de toekomst volgens Deloitte eveneens niet bijzonder zonnig. Het gebruik van een horloge is al enige tijd op zijn retour, veel mensen checken de tijd gewoon op hun telefoon. Verder staat het kleine display een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface in de weg en moeten de horloges vaak opgeladen worden. Al met al schat Deloitte dat er dit jaar zo’n twee miljoen smartwatches verkocht worden. Op het gebied van mHealth en eHealth voorziet Deloitte interessante toepassingen van wearable technology. Zo kunnen wearables de communicatie tussen patiënten en hulpverleners ondersteunen, en zijn er veel toepassingen te verwachten waarbij wearables mensen met een visuele handicap of gehoorbeperking ondersteunen.  Het volledige rapport over de marktontwikkeling van wearable technology in 2014 is hier te downloaden.