Morgen gaat in Las Vegas de Consumer Electronics Show (CES) van start, de jaarlijkse beurs waar elektronicafabrikanten hun nieuwste snufjes tonen aan de internationale pers en aan potentiele afnemers. Je kunt rustig zeggen dat de CES dit jaar in het teken staat van wearable technology, met onder andere een Wrist Revolution area waar de nieuwste smartwatches getoond worden. De afgelopen jaren hebben veel fabrikanten het lichaam ontdekt als natuurlijke drager voor hun nieuwste producten. Inmiddels zijn bewegingstrackers en fitnesswearables als de Nike+ Move, Jawbone Up en Fitbit Flex al redelijk geaccepteerd door het grote publiek. Al deze wearables worden om de pols gedragen en houden daar onder andere bij hoeveel de drager dagelijks beweegt. Maar daar blijft het niet bij, als het aan partijen als Samsung, Sony, Qualcomm en LG ligt. De pols kan volgens hen nog veel intelligentere wearables huisvesten, onder andere in de vorm van slimme horloges. Inmiddels zijn er al diverse smartwatches te koop, alhoewel het grote publiek er nog niet echt warm voor loopt. Dat komt doordat de horloges nog te weinig (extra) functionaliteit bieden, onhandig in gebruik zijn en niet lang genoeg werken op een acculading, of simpelweg groot en lelijk zijn. Belangrijker is de vraag of mensen nog wel zitten te wachten op een smartwatch: veel mensen – zeker jongeren - dragen helemaal geen horloge meer en kijken simpelweg op hun smartphone als ze willen weten hoe laat het is. Dat neemt niet weg dat de technologie die in smartwatches verwerkt wordt steeds meer mogelijkheden biedt, en op den duur zelfs functies kan bieden die een telefoon niet heeft. Mede daardoor verwachten analisten dat de markt voor smartwatches dit jaar met 500% groeit. Naast smartwatches zijn er nog veel meer wearables te bewonderen op de CES. Zo zal Oculus VR de laatste HD-versie van hun Rift virtual reality-headset tonen, en kunnen bezoekers ervaren hoe het Virtual Retinal Display van de Avegant Glyph precies werkt. Ook zal er uiteraard veel aandacht zijn voor Google Glass, de slimme bril van Google die als het goed is dit jaar op de markt verschijnt. Naar verwachting zullen ook andere fabrikanten slimme brillen introduceren. Interessant is dat er op de CES ook uitgebreid wordt stilgestaan bij de verschillende toepassingsgebieden van wearable technology, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg (eHealth en mHealth) of in mode. Daartoe zijn er TechZones ingericht zoals FashionWare, Fitness Tech en Digital Health Summit. Op de CES is er dit jaar verder veel aandacht voor 3D printen, ultra-hd 4K televisies, zelfrijdende auto’s, gaming en flexibele schermtechnologie. Home automation is in de slipstream van het internet of things een andere belangrijke pijler onder de beurs geworden.