Het lijkt er sterk op dat ook Apple binnenkort een smartwatch op de markt brengt, onder de naam iWatch. In Japan, Rusland, Mexico, Taiwan en Turkije heeft het bedrijf inmiddels de naam ‘iWatch’ als handelsmerk vastgelegd. Volgens geruchten werkt het technologiebedrijf uit Cupertino al ruim een jaar hard aan een slim horloge dat als verlengstuk zou kunnen dienen voor de iPhone, of geheel op zichzelf zou staan. Met de iWatch zou Apple de strijd aan willen gaan met succesvolle wearables als Pebble en de SmartWatch 2 van Sony. De iWatch zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen voor de acceptatie van wearable technology door een breed publiek. Tot nu toe zijn veel wearables toch een beetje bedoeld voor een incrowd van gadgetfreaks, die er plezier in scheppen om hun lichaamsbeweging door de dag heen in kaart te brengen of statusupdates vanaf hun pols te kunnen lezen. Voor consumenten zou de iWatch vooral op het terrein van fitnessapplicaties, wachtwoordbeheer en het gebruik als afstandbediening interessant zijn. Volgens een oud Apple-medewerker zou de iWatch bovendien goed van pas komen om de nauwkeurigheid van Apple Maps flink te verbeteren, doordat de data van miljoenen dragers tot betere kaarten leidt. Overigens is het niet zeker dat iWatch slaat op een smartwatch; er zijn ook geruchten dat Apple met de naam iWatch doelt op een televisiegerelateerd product. Analisten hebben al vaker voorspeld dat Apple actiever zou worden op de TV-markt, maar de marges zijn hier flinterdun en bovendien is de vervangingscyclus in die business lager, wat de markt minder interessant zou maken voor het bedrijf. [caption id="attachment_307" align="alignnone" width="476"]De Mexicaanse iWatch merknaamregistratie De Mexicaanse iWatch merknaamregistratie[/caption]